Dlaczego Twój biznes powinien przejść na opakowania ekologiczne?

Dlaczego Twój biznes powinien przejść na opakowania ekologiczne?

Przedstawiamy 5 powodów czemu Twój biznes powinien przejść na opakowania ekologiczne!

W tym artykule chcielibyśmy poruszyć temat opakowań ekologicznych w biznesie. Jeśli prowadzisz sprzedaż wysyłkową i zastanawiasz się, czy warto zainwestować w opakowania ekologiczne, to przychodzimy z odpowiedzią.

Moda na e-commerce

Dzisiejszy świat w dużej mierze przyzwyczaił nas do kupowania przez internet. Badania Green Generation pokazują, że aż 57% internautów preferuje właśnie taki sposób robienia zakupów [1]. W pewnym sensie jest to o wiele lepsze od tradycyjnego pójścia do sklepu. Oszczędzamy na tym czas, dużo energii, a także pieniędzy - poprzez mniejsze zużycie paliwa, a także dzięki temu, że sklepy internetowe często oferują nam o wiele lepsze ceny.

E-commerce a ekologiczne opakowania

Zakupy online nie są jednak bardziej przyjazne środowisku. To tak naprawdę większa produkcja, dostawa bezpośrednio do klienta (nieraz długodystansowa), częste zwroty, no i w końcu niezliczone opakowania jednorazowe. Jak doskonale wiadomo nie są to zwykle opakowania ekologiczne, takie jak opakowania biodegradowalne albo kompostowalne a raczej takie, które zatruwają środowisko.

Branża wysyłkowa generuje niepotrzebnie bardzo dużo plastiku, a ekologiczne opakowania z biotworzyw są na prawdę świetną alternatywą! Dlaczego warto się na nie zdecydować?

1. Pakując nieekologicznie tracisz klientów

Świadomość konsumentów rośnie

Konsumenci są coraz bardziej świadomi tego czemu ekologia jest ważna. Z tego względu w ciągu ostatniego roku odnotowano gwałtowny wzrost popytu na ekologiczne opakowania. Konsumenci mają dość plastiku.

Pakuj ekologicznie

Statystyki nie kłamią

  • Niemal jedna trzecia polskich klientów deklaruje, że zaprzestała kupowania określonych marek, ponieważ ich opakowania nie były przyjazne dla środowiska [1].

  • Aż 39% kupujących doświadczyła złej jakości opakowania podczas zamówień składanych online [1], przy czym 19% z nich po takim zakupie odczuwało nie tylko rozczarowanie, ale także zdenerwowanie [1].
  • 58 % Polaków wybiera produkty marek, które wprowadzają rozwiązania zgodne z polityką zrównoważonego rozwoju [2].

  • Co druga osoba sprawdza, czy proekologiczne obietnice firm pokrywają się z ich faktycznymi działaniami [2].

  • W Polsce 78% klientów chce wybierać produkty przyjazne dla środowiska nawet jeśli ich cena jest wyższa [2].

  • Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego polski konsument zużywa średnio ok. 160 kg opakowań rocznie - a Twoje opakowanie jest jednym z nich. 

2. Opakowanie ma wpływ na wizerunek Firmy

Opakowanie wpływa na wizerunek firmy

Opakowanie to twoja wizytówka

Organizacja Growth from Knowledge wykazała, że 90% respondentów oczekuje działań prowadzących do zmniejszenia produkcji tworzyw sztucznych właśnie od producentów, a aż 63% badanych wskazało, że największą odpowiedzialność w tym zakresie ponoszą detaliści.

Pamiętaj, że opakowanie to pierwsza rzecz jaką widzą twoi klienci. Są oni negatywnie nastawieni do jednorazowych, plastikowych opakowań, których być może teraz używasz. Często problemem są również sztuczne taśmy klejące, plastikowe wypełniacze oraz zbyt duża ilość surowców zużyta w trakcie pakowania.

To w co pakujesz ma znaczenie

Dane z badań przeprowadzonych przez Green Generation wyraźnie to pokazują.

Aż 87% kupujących widzi nieekologicznie działania sklepów online [2]. Najczęściej zauważane jest m.in. używanie materiałów do pakowania z plastiku typu folia (31%), pakowanie jedzenia w torby foliowe i zwykłe reklamówki (29%), albo używanie dużego pudełka i wypełniaczy do wysyłki małego produktu (28%) [2]

Bardzo częstym problemem jest też to, że firma dbając o jak najwyższą jakość produktu zapomina o tym, że jego opakowanie też jest bardzo istotne. Używając sztucznych materiałów można się np. narazić na oskarżenie o stosowanie greenwashingu.

Jak greenwashing wpływa na wizerunek?

Greenwashing

Haaga-Helia - Uniwersytet nauk stosowanych zorientowany na biznes przeprowadził badania na temat tego, jak kreowanie swojego produktu na bardziej ekologiczny niż jest w rzeczywistości wpływa na wizerunek marki (przykładem były marki fast fashion). Respondenci zostali poproszeni o ocenę marki, która ich zdaniem posługuje się greenwashingiem w skali od 1 do 5 w kontekście ich jakość, spójność, wiarygodności, trwałości i etyki działania. Okazało się, że ich oceny były bardzo niskie i praktycznie nie przekraczały 2 punktów.

Greenwashing opakowania

3. Pakując nieekologicznie narażasz się na publiczną krytykę

W marketingowej historii jest wiele przykładów tego, jak brak jasnego planu na poprawę stanu środowiska i brak konkretnych działań może narazić firmę na krytykę.

Nestlé

W 2018r. Nestlé wydało komunikat mówiący, że dostrzegło problem zanieczyszczenia plastikiem i w związku z tym są gotowi do działania. Niestety za tą deklaracją nie kryło się nic jasnego. Zobowiązania firmy zostały ostro skrytykowane przez organizacje ekologiczne i ocenione jako nic nie wnoszące. Ich wezwanie zostało po prostu zignorowane. Negatywne emocje budził też ich postulat, że ratowanie środowiska wymaga tak na prawdę wspólnego działania. Jest to oczywiście prawda. Jednak jeszcze rok wcześniej podczas sprzątania jednej z plaż na Filipinach okazało się, że prawie 17% śmieci pochodziło właśnie z produktów Nestlé [3].

Tesco

Podobnych sytuacji było bardzo wiele. Ostatnio o greenwashing zostały oskarżone inne duże firmy takie jak Tesco, które podobno reklamowały swoje nowe opakowania z sztucznego tworzywa, które miały nadawać się do recyklingu. Niestety warunkiem ich ponownego wykorzystania było zwrócenie ich przez konsumenta po zużyciu do sklepu, ale nawet wtedy szansa na to była bardzo mała [4].

Head and Shoulders

Innym przykładem jest znany szampon Head and Shoulders. Firma która go produkuje zapewniała, że jest on zapakowany w butelki pochodzące z plastiku odzyskanego z plaż. Mówili prawdę, jednak butelki te zabarwiono potem na niebiesko, przez co nie mogły zostać poddane recyklingowi. Oznacza to, że ostatecznie i tak trafiły na wysypisko lub do środowiska naturalnego [4].

Wszystkie tego typu sytuacje zostają bardzo szybko zauważone i nie są już społecznie akceptowalne. Wprowadzanie prawdziwie ekologicznych rozwiązań jest dużo lepszą opcją. Budzi w klientach entuzjazm i zaufanie do marki.

Jednym zdaniem warto zadbać o to, w co ostatecznie zostanie zapakowany produkt. Opakowanie nie jest jedynie sposobem na przechowywanie i zabezpieczenie produktu, jest również twoją reklamą. Skoro przekonania i potrzeby twoich klientów ulegają zmianie to warto za nimi podążać. Świetnym sposobem na to będą właśnie opakowania ekologiczne.

4. Legislacje i tak zmuszą Cię do ekologicznych opakowań

Unia Europejska zaczęła działać

Ekologiczne opakowania za niedługo nie będą już tylko możliwością, ale będą one obowiązkiem każdego sprzedawcy i producenta. Prawo staje się coraz bardziej rygorystyczne w tej kwestii. Unia Europejska już w 2018 r. przyjęła tzw. pakiet odpadowy, który jest nowelizacją najważniejszych dyrektyw związanych z rynkiem gospodarowania odpadami.

ROP - Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta

ROP to projekt, który ma wejść w życie za sprawą przyjęcia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 z dnia 30 maja 2018 r. Ma on na celu wprowadzenie działań, które będą zobowiązywać producentów do finansowej, ale też organizacyjnej odpowiedzialności gospodarowania produktami w ciągu całego cyklu ich życia.

Oznacza to, że producent będzie odpowiedzialny nie tylko za to co dzieję się z produktami w momencie ich produkcji, sprzedaży i czasu ich użytkowania, ale również za to, gdy staną się one już tylko odpadami. Do obowiązków producenta będzie należeć np. zbieranie, sortowanie, ale też przetwarzanie odpadów będących pozostałością ich produktów.

Jest to sposób na pociągnięcie producentów do odpowiedzialności za generowanie zanieczyszczeń, a nie przerzucanie jej na konsumentów.

Dyrektywa Single-Use Plastics

ROP

To kolejna równie istotna dyrektywa wydana przez UE w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Zakłada ona wycofanie z obrotu produktów jednorazowych takich jak: słomki, mieszadła, sztućce, kubki, talerze z tworzyw sztucznych itp.

W Polsce działa ona od 2021 r. To tak naprawdę początek walki z plastikiem w UE, ale plany są bardzo duże. Jeden z najważniejszych przepisów, które wprowadza dyrektywa SUP dotyczy zmniejszenia wykorzystania jednorazowych kubków i opakowań na jedzenie. W przypadku Polski zmiany nie są jeszcze aż tak widoczne, ale inne kraje zdecydowały się na bardziej zdecydowane kroki. Szwecja postawiła sobie za cel redukcję produktów tego typu o 50% do 2026 r. To tylko kwestia czasu nim Polska również będzie się musiała dostosować się do nowych realiów produkcji.

Podatek od plastiku

Podatki na plastik

Plastik będzie po prostu drogą opcją

UE dąży do tego aby za plastikowe odpady zapłacił ten, kto je wyprodukował. Decyzja o przejściu na ekologiczne opakowania jest tak na prawdę nieunikniona.

Nie warto czekać z nią do ostatniej chwili i dać się zaskoczyć ciągle zaostrzającemu się prawu. Tym bardziej, że już teraz oferta opakowań ekologicznych jest bardzo szeroka. Startupem, który postawił na eko opakowania jest ZNIKA. Na www.znika.pl znajdziesz paletę rozwiązań opakowań ekologicznych dla swojego biznesu.

5. Jeśli dbamy o ekologię to dbamy też o siebie

Ekologia jest też dla Ciebie

Stabilny klimat i bezpieczna przyszłość

Wprowadzając ekologiczne opakowania do swojej oferty przyczynisz się też do zmniejszenia produkcji plastikowych odpadów, które są głównym powodem zanieczyszczenia środowiska. Zanieczyszczenie plastikiem pogorszenie stanu wody, powietrza, a także gleb. Plastik rozkłada się do mikroplastiku, który bioakumuluje się w organizmach ludzkich - w Twoim również. 

Kiedy wybierzesz opakowania przyjazne środowisku zadbasz nie tylko o planetę, ale też o siebie.

Ekologiczne opakowania mogą być twoim wkładem w ratowanie środowiska!

Napisz do nas!


Źródła:

  1. DS Smith, Shopper trends unpacked.

  2. Deloitte, Climate Sentiment Index.

  3. Raport Green Generation 2020, "Green e-commerce".

  4. Growth from Knowledge, "Behavior Change" 2021.

  5. Measure Meant What is Greenwashing? A Nestlé Case Study.

  6. Independent, Coca-Cola, Ikea, and Kim Kardashian’s fashion brand accused of ‘greenwashing’.