Jak e-commerce może być bardziej ekologiczny?

Jak e-commerce może być bardziej ekologiczny?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest e-commerce,

  • jakie są jego zalety,

  • jak wpływa na środowisko,

  • co możemy zrobić aby był bardziej ekologiczny?

Krótko o e-commerce

e-commerce

Co to jest e-commerce?

E-commerce to najprościej mówiąc handel elektroniczny. To działalność, która polega na sprzedawaniu i kupowaniu towarów i usług przez internet. Istnieje wiele określeń tego zjawiska - handel internetowy, e-handel, e-biznes itp. Wszystkie są poprawne i w gruncie rzeczy oznaczają to samo.

Nie ma jednego e-commerce

Handel elektroniczny może przybierać różne formy. Najbardziej popularną jest prowadzenie sklepu internetowego, czyli strony, która umożliwia swobodne przeglądanie asortymentu sklepu, zakup produktów oraz płatność za nie. Przykładem może być sklep internetowy ZNIKA - https://znika.pl/collections/zamow

Inną formą e-handlu jest sprzedawanie produktów na platformach eCommerce, takich jak Allegro, Amazon, eBay, Shopee czy OLX. Bardzo popularne jest również wystawianie produktów w mediach społecznościowych np. przez marketplace na Facebooku.

Warto również wiedzieć, że żadne z wymienionych form prowadzenia sprzedaży internetowej się nie wykluczają. Wiele marek wystawia swoje produkty zarówno przez własny sklep internetowy jak i przez duże platformy e commerce i media społecznościowe.

Zalety handlu elektronicznego

Niezależnie od tego jaką formę przybiera e-handel, niesie on ze sobą wiele korzyści zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla konsumentów. Dzięki szybkiemu rozwojowi technologii jest on coraz atrakcyjniejszą formą prowadzenia biznesu i robienia zakupów. Oferuje nam wiele możliwości dlatego z roku na rok wzrasta jego popularność.

Korzyści e-biznesu dla przedsiębiorców

Firmy bardzo szybko dostrzegły korzyści płynące z eCommercu. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na rozszerzenie swojej działalności i udostępnia swoje towary i usługi za pośrednictwem internetu.

Handel internetowy to najprościej mówiąc bardziej elastyczny, efektywniejszy i tańszy sposób prowadzenia działalności. Pozwala on na obniżenie kosztów początkowych, jak i operacyjnych prowadzenia sklepu. Nie wymaga wynajmu lokalu użytkowego w najlepszej lokalizacji, a także zatrudnienia dużej ilości personelu do jego obsłużenia. Dodatkowo umożliwia stworzenie większej bazy klientów, którzy mogą robić zakupy w każdym miejscu i o każdej porze.

Zalety dostrzegli również klienci

Z badania "E-commerce w Polsce" z 2022r. wynika, że aż 77% Polaków kupuje w internecie. To samo badanie wykazało też, że przeciętny internauta wydaje coraz więcej pieniędzy online. Aż 1/4 konsumentów deklaruje, że w przyszłym roku ich budżet na zakupy w internecie zdecydowanie wzrośnie.

A co z ekologią?

O korzyściach płynących z handlu elektronicznego można by mówić długo. Oczywiste jest to, że ułatwia on życie wielu z nas. Jednak patrząc na dzisiejsze czasy powinniśmy się zastanowić, jak ten sektor gospodarki wpływa na stan środowiska naturalnego.

Może się wydawać, że eCommerce, pod względem ochrony środowiska, jest sam w sobie dobrym rozwiązaniem. Dzięki zakupom przez internet nie musimy już chodzić po centrach handlowych i supermarketach, nie marnujemy też paliwa na dojazdy do nich i tym samym generujemy mniej spalin. Zużywamy mniej toreb foliowych. Teoretycznie możemy też lepiej zastanowić się nad tym co kupujemy i być może podejmować dzięki temu rozsądniejsze wybory.

A jak jest w rzeczywistości?

Handel elektroniczny a środowisko

Rynek eCommerce tak naprawdę wiąże się z większą produkcją, dostawą bezpośrednio do klienta (nieraz długodystansową), a także ze zwrotami towarów. Wszystko to oznacza po pierwsze konieczność wielokrotnego transportu wysyłek, a po drugie duże zużycie opakowań jednorazowych i akcesoriów niezbędnych do odpowiedniego zabezpieczenia paczek. Zwykle są to niestety opakowania z konwencjonalnych tworzyw sztucznych, czyli plastiku.

Plastik z kolei stanowi jedną z głównych przyczyn zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Materiał ten umożliwia tworzenie produktów odpowiadających wszelkim potrzebom producentów i konsumentów. Jednak ma również cechy, które sprawiają, że jest szkodliwy dla środowiska:

  • do jego produkcji zwykle używa się ropy naftowej, czyli surowca nieodnawialnego;

  • jest wytwarzany z surowców petrochemicznych;

  • jego rozkład może trwać setki lat a często jest nawet niemożliwy.

Jego nadmiar wiąże się z dużą emisją gazów cieplarnianych, zanieczyszczeniem wód, gleb, a także powietrza. Negatywnie wpływa na życie i zdrowie wszystkich organizmów żywych.

Właśnie dlatego pomimo wielu zalet płynących z kupowania przez internet powinniśmy dążyć do tego, aby nasze sklepy miały jak najmniejszy wpływ na środowisko naturalne.

Jak możemy zredukować plastik w e-biznesie?

Ograniczmy pakowanie

Najbardziej ekologicznym rozwiązaniem byłoby całkowite zrezygnowanie z pakowania. Oczywiście nie jest to obecnie możliwe. Możemy jednak ograniczyć ilość i wielkość opakowań. Warto np. dostosowywać wielkość kartonu do zamówienia. Mniejsze pudełko to też mniej wypełniaczy i taśmy. Zredukujemy dzięki temu zużycie materiałów i przy okazji oszczędzimy trochę pieniędzy.

Postawmy na roślinne opakowania

Redukowanie ilości opakowań jest bardzo istotne jednak nie rozwiązuje całkowicie problemu nadmiaru plastiku. Koniecznością jest zastąpienie opakowań z konwencjonalnych tworzyw sztucznych opakowaniami, które nie będą zalegać przez setki lat w środowisku naturalnym.

Z tego względu nowym trendem w sprzedaży internetowej stały się opakowania kompostowalne z biotworzyw.

Czym są opakowania kompostowalne?

To opakowania wykonane z naturalnych materiałów takich jak trzcina cukrowa czy celuloza z drzew i słomy. Dzięki roślinnemu pochodzeniu mogą one ulegać procesowi kompostowania. Oznacza to, że przy odpowiednich warunkach rozłożą się na substancje organiczne: wodę, dwutlenek węgla i biomasę.

Najprościej mówiąc mogą zostać przetworzone na kompost, który nie tylko nie zanieczyści środowiska, ale również będzie źródłem cennych składników i minerałów, które mogą wzbogacić glebę.

Czy opakowania kompostowalne są odpowiednie dla twojej firmy?

Zdecydowanie tak!

1) Jak możesz je wykorzystać?

Dokładnie tak samo jak konwencjonalne plastikowe opakowania. Biotworzywa są bardzo funkcjonalne. Umożliwiają tworzenie produktów opakowaniowych odpowiadających wszelkim potrzebom konsumentów i producentów. Na rynku dostępne są kompostowalne taśmy klejące, saszetki produktowe, koperty czy wypełniacze takie jak folia bąbelkowa. Wybór jest bardzo duży dzięki czemu każdy znajdzie coś dla siebie.

2) Odpowiesz na oczekiwania swoich klientów.

Klienci coraz częściej zwracają uwagę na sposób w jaki firmy pakują swoje produkty. Badania pokazują, że niemal połowa konsumentów deklaruje, że wpływ dostawy na środowisko ma dla nich duże znaczenie. Dodatkowo według 69% klientów najważniejszą kwestią związaną z ekologicznymi formami dostawy towaru jest wykorzystanie ekologicznych opakowań.

Z badań wynika również, że niemal jedna trzecia polskich klientów przestała kupować produkty określonych marek, ponieważ ich opakowania nie były przyjazne dla środowiska.

3) Nadasz swoim produktom i firmie ekologiczny wizerunek.

Produkcja opakowań z biotworzyw charakteryzuje się niższym śladem węglowym, a dzięki temu, że mogą ulegać procesowi kompostowania są szansą na czystsze środowisko. To bardzo istotne kwestie dla wielu twoich klientów. Opakowania kompostowalne będą dla nich sygnałem, że twoja firma podziela ich wartości!

Wybierz swoje opakowanie, które ZNIKA

Dzisiaj prowadzenie biznesu wiąże się z odpowiedzialnością za bezpieczeństwo naszej planety. W ZNIKA zdajemy sobie sprawę z rosnącego problemu zanieczyszczenia środowiska tworzywami sztucznymi. Naszą misją jest zastąpienie zwykłych plastikowych opakowań jednorazowego użytku alternatywnymi opakowaniami z biotworzyw.

Na naszej stronie https://znika.pl/ zebraliśmy całą gamę produktów przeznaczonych do pakowania. Wszystkie są wyprodukowane z materiałów pochodzenia roślinnego. Są w 100% biodegradowalne i ulegają procesowi kompostowania.

Mamy nadzieję, że coraz więcej firm będzie chciało dołączyć do naszej walki o czyste środowisko. Zapraszamy do odwiedzenia naszego sklepu i zapoznania się ze wszystkimi właściwościami opakowań kompostowalnych.

Źródła:

Gemius, IAB Polska, PBI, "E-commerce w Polsce", Raport 2022.

DS Smith, Shopper trends unpacked.