Zrównoważone opakowania w branży modowej

Zrównoważone opakowania w branży modowej

Jak branża modowa staje się bardziej eko

Ten artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak branża modowa wpływa na środowisko naturalne?

  • Jak marki modowe mogą być bardziej przyjazne dla środowiska?

  • Gdzie szukać zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych dla swojej marki?

Moda a ekologia

W ciągu ostatnich dziesięcioleci branża modowa urosła do niewyobrażalnych rozmiarów. Obecnie szacuje się, że może być warta nawet 2,5 biliona dolarów. Odgrywa ona kluczową rolę w gospodarce międzynarodowej.

Wzrost branży modowej niestety skutkuje bardzo dużym zanieczyszczeniem środowiska. Po żywności, transporcie i nieruchomościach, moda jest najbardziej obciążającą dla środowiska branżą. W znacznym stopniu przyczynia się ona do zużycia surowców, a także do zanieczyszczenia środowiska. Jest to spowodowane wieloma czynnikami.

1) Masowa produkcja

Produkcja moda

Ilość produkowanej odzieży jest bardzo duża, a w dodatku przewyższa zapotrzebowanie konsumentów. W latach 2000-2015 produkcja w tym sektorze podwoiła się. Najprościej mówiąc doszło do bardzo dużej nadprodukcji odzieży. Nic, co jest produkowane na tak gigantyczną skalę nie może być obojętne dla środowiska. Jest to niepotrzebne generowanie odpadów, ponieważ rocznie niemal 39 milionów ton ubrań ląduje na wysypiskach i w spalarniach śmieci!

2) Ogromne zużycie i zanieczyszczanie wody.

Moda jest drugim najbardziej zanieczyszczającym wodę sektorem, tuż po rolnictwie. Odpowiada za to przede wszystkim produkcja tekstyliów, która w dużej mierze opiera się na szkodliwych dla środowiska chemikaliach. Przemysł tekstylny wykorzystuje 3500 substancji - spośród nich aż 750 zostało sklasyfikowanych jako niebezpieczne dla zdrowia ludzkiego, a 440 jako niebezpieczne dla środowiska.

Oprócz tego branża modowa odpowiada za bardzo duże zużycie wody. W 2015 r. przemysł odzieżowy i tekstylny zużył 79 miliardów m3 wody. Do wytworzenia jednego t-shirtu wykorzystuję się około 2700 litrów wody!

3) Duży ślad węglowy

Branża modowa wyemitowała więcej gazów cieplarnianych niż transport lotniczy. Szacuje się, że produkcja odzieży i obuwia odpowiada za 10% światowej emisji gazów cieplarnianych! Same zakupy tekstyliów w Unii Europejskiej w 2017 r. spowodowały emisję ok. 654 kg CO2 na osobę.

4) Duże zużycie tworzyw sztucznych

Kolejnym problemem są składy większości ubrań na rynku. Wiele tekstyliów i elementów garderoby jest produkowana z materiałów syntetycznych, czyli tworzyw sztucznych takich jak poliester, nylon albo akryl. Oznacza to, że nasze ubrania są w dużej mierze wykonane z plastiku, który zostanie w środowisku na bardzo długo, zanieczyszczając glebę i wodę.

Wspomniane włókna syntetyczne są przede wszystkim źródłem mikroplastiku. Uwalnia się on w trakcie ich rozkładu, ale również podczas codziennego użytkowania ubrań np. poprzez mechaniczne ścieranie lub poprzez zwykłe pranie.

5) E-commerce i Plastikowe opakowania

Nie można również zapomnieć o wpływie końcowego etapu produkcji odzieży na środowisko, czyli o ich sprzedaży i dystrybucji. Duża ilość kupowanych rzeczy i rosnąca popularność zakupów internetowych spowodowała, że dystrybucja odzieży zaczęła być bardzo obciążająca dla planety.

To dodatkowe zaangażowanie transportu w ten proces, a ponadto jeszcze większe zużycie tworzyw sztucznych. Wiele marek, jeśli nie ich większość, nie przywiązuje wagi do tego w jakich opakowaniach będą wysyłane ich produkty. Najczęściej pakowane są one w plastikowe torby i foliopaki, które nie nadają się do ponownego wykorzystania. Taka torba jest w użyciu dosłownie kilka dni, po czym trafia na wysypisko, gdzie pozostanie na bardzo długi czas.

Najważniejsze obszary, w których marki modowe mogą redukować swój wpływ na środowisko naturalne

Ubrania

Powyższe dane pokazują, że branża modowa jest bardzo obciążająca dla planety. Istnieją jednak sposoby na to, aby ten sektor gospodarki był bardziej przyjazny dla środowiska.

Pojęcie zrównoważonej mody jest coraz bardziej popularne. Zrównoważone marki modowe to oczywiście takie, które racjonalnie gospodarują zasobami naturalnymi i przykładają wagę do tego z jakich materiałów tworzone są ich produkty. Jednak oprócz tego powinny one również pamiętać o sposobie dystrybuowania swoich produktów.

Naszym zdaniem jednym z podstawowych elementów koncepcji zrównoważonej mody jest gospodarka obiegu zamkniętego. Zauważyliśmy, że jednym z największych problemów jest wszechobecny plastik, który w największym stopniu odpowiada za zanieczyszczenie środowiska, zwiększa emisję gazów cieplarnianych i negatywnie wpływa na zdrowie ludzi.

Jak redukować ilość plastiku w Twojej marce modowej?

Rozwiązań jest dużo. Ważny jest oczywiście odpowiedni dobór materiałów. Warto wyeliminować tworzywa syntetyczne, jak wspomniany wcześniej poliester czy nylon. Jednak należy pamiętać, że produkcja to nie wszystko.

Firmy są odpowiedzialne również za sposób pakowania gotowych produktów, ich transport i dostawę. Bardzo często firmy zapominają o procesie dystrybucji, a proces ten jest generatorem niepotrzebnych, plastikowych odpadów. Z naszych obserwacji wynika, że nawet zrównoważone marki modowe bardzo często pakują i wysyłają swoje produkty w plastikowych opakowaniach, używają sztucznych taśm klejących itp. Skutkuje to tym, że produkcja bardzo dobrej jakościowo odzieży, zrobionej jedynie z naturalnych materiałów i tak generuje bardzo duże ilości tworzyw sztucznych. Na szczęście jest na to sposób! Są nim roślinne, zrównoważone opakowania.

Jakie opakowania sprawdzą się dla twojej marki?

foliopak kompostowalny

Wśród opakowań ekologicznych można znaleźć wiele propozycji. Niestety spora część z nich to albo nieświadome wprowadzanie klientów w błąd albo świadomy greenwashing. Jest wiele kryteriów, względem których można oceniać opakowania ekologiczne. Naszym priorytetem jest niezaśmiecanie naszej planety, dlatego najbardziej ekologiczne opakowania dla nas to takie, które ulegną procesowi kompostowania, czyli rozłożą się na elementy naturalne.

Wśród opakowań ekologicznych, które są jednocześnie kompostowalne możemy wyróżnić tradycyjne opakowania z papieru i kartonu, jednak ich produkcja wiąże się ze ścinaniem lasów (często w sposób niezrównoważony). Dodatkowo opakowania z papieru i kartonu najczęściej ważą więcej i zajmują więcej miejsca niż ich plastikowe odpowiedniki.

Naszym zdaniem najbardziej ekologiczne i funkcjonalne opakowania kompostowalne to takie, które są bezpieczne, trwałe i odporne na uszkodzenia, ale nie są stworzone z plastiku. Opakowania kompostowalne z biotworzyw zachowują właściwości plastikowych opakowań, z tą różnicą, że są stworzone z roślin i ulegają procesowi kompostowania, czyli znikną...

W naszej ofercie mamy wiele propozycji w 100% kompostowalnych opakowań, które doskonale sprawdzą się dla marek modowych. Są to np. foliopaki, taśmy klejące, folia bąbelkowa czy saszetki produktowe.

Dlaczego warto?

Go green

Branża modowa jest u progu jednej z większych transformacji w jej historii. Stałym elementem strategii każdej firmy będzie realizacja celów zrównoważonego rozwoju. Prawda jest taka, że marki będą za niedługo do tego zmuszone.

Po pierwsze prawo staje się coraz bardziej rygorystyczne w tej kwestii. Unia Europejska już w 2018 r. przyjęła tzw. pakiet odpadowy, który jest nowelizacją najważniejszych dyrektyw związanych z rynkiem gospodarowania odpadami.

Po drugie konsumenci mają dość plastiku. Są coraz bardziej świadomi tego czemu ekologia jest ważna. Z tego względu w ciągu ostatniego roku odnotowano gwałtowny wzrost popytu na ekologiczne opakowania.

  • Niemal jedna trzecia polskich klientów deklaruje, że zaprzestała kupowania określonych marek, ponieważ ich opakowania nie były przyjazne dla środowiska.

  • Aż 39% kupujących doświadczyła złej jakości opakowania podczas zamówień składanych online [1], przy czym 19% z nich po takim zakupie odczuwało nie tylko rozczarowanie, ale także zdenerwowanie.

  • 58 % Polaków wybiera produkty marek, które wprowadzają rozwiązania zgodne z polityką zrównoważonego rozwoju.

  • Co druga osoba sprawdza, czy proekologiczne obietnice firm pokrywają się z ich faktycznymi działaniami.

  • W Polsce 78% klientów chce wybierać produkty przyjazne dla środowiska nawet jeśli ich cena jest wyższa.

  • Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego polski konsument zużywa średnio ok. 160 kg opakowań rocznie - a Twoje opakowanie jest jednym z nich. 

Jeśli chcecie pakować w sposób bardziej zrównoważony, to zapraszamy na naszą stronę internetową, gdzie zebraliśmy najbardziej ekologiczne opakowania dla mody.

Zobacz eko opakowania!

 

ŹRÓDŁA

  1. DS Smith, Shopper trends unpacked.

  2. Deloitte, Climate Sentiment Index.

  3. Ellen MacArthur Foundation, "Rethinking business models for a thriving fashion industry".

  4. University Institute of Fashion Technology, Textile dyeing industry an environmental hazard, 2012.

  5. European Environment Agency, "Textiles in Europe's circular economy".

  6. Parlament Europejski, Wpływ produkcji tekstyliów i odpadów tekstylnych na środowisko, https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20201208STO93327/wplyw-produkcji-tekstyliow-i-odpadow-tekstylnych-na-srodowisko-infografika.