-
Jak branża modowa wpływa na środowisko naturalne?
-
Jak marki modowe mogą być bardziej przyjazne dla środowiska?
-
Jak znaleźć zrównoważone opakowanie idealne dla swojej marki?
Moda a ekologia
W ciągu ostatnich dziesięcioleci branża modowa bardzo się rozwinęła. Obecnie szacuje się, że może być warta nawet 2,5 biliona dolarów. Odgrywa ona kluczową rolę w gospodarce międzynarodowej.
Przez to w znacznym stopniu przyczyniła się do zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Po żywności, transporcie i nieruchomościach jest ona najbardziej obciążającą dla środowiska branżą. Jest to spowodowane wieloma czynnikami.
1) Masowa produkcja
Ilość produkowanej odzieży jest ogromna i przewyższa zapotrzebowanie konsumentów. W latach 2000-2015 produkcja w tym sektorze podwoiła się. Przyczynia się to do niepotrzebnego generowania odpadów, i marnotrawstwa surowców. Rocznie niemal 39 milionów ton ubrań ląduje na wysypiskach i w spalarniach śmieci!
2) Ogromne zużycie i zanieczyszczanie wody.
Moda tuz po rolnictwie jest drugim najbardziej zanieczyszczającym wodę sektorem. Odpowiada za to przede wszystkim produkcja tekstyliów, która opiera się na chemikaliach. Przemysł tekstylny wykorzystuje 3500 substancji chemicznych. Spośród nich aż 750 to substancje niebezpieczna dla zdrowia ludzkiego, a 440 dla środowiska.
Oprócz tego branża modowa zużywa bardzo dużo wody. W 2015 r. przemysł odzieżowy i tekstylny zużył 79 miliardów m3 wody.
3) Duży ślad węglowy
Branża modowa pozostawia po sobie duży ślad węglowy. Wyemitowała więcej gazów cieplarnianych niż transport lotniczy. Produkcja odzieży i obuwia odpowiada za około 10% światowej emisji gazów cieplarnianych! Same zakupy tekstyliów w UE w 2017 r. spowodowały emisję ok. 654 kg CO2 na osobę.
4) Duże zużycie tworzyw sztucznych
Nasze ubrania są w dużej mierze wykonane z plastiku. Do ich produkcji wykorzystuje się poliester, nylon i akryl. Włókna syntetyczne są przede wszystkim źródłem mikroplastiku. Uwalnia się on w trakcie ich rozkładu, ale również podczas codziennego użytkowania ubrań np. poprzez mechaniczne ścieranie lub poprzez zwykłe pranie.
E-commerce i Plastikowe opakowania
Dodatkowo sama dystrybucja i sprzedaż odzieży zaczęła znacznie obciążać środowisko naturalne.
Wymagają one wykorzystywania tony plastikowych opakowań jednorazowych. Często marki modowe nie przywiązują do tego wagi. Często pakują produkty w plastikowe torby i foliopaki, które nie nadają się do ponownego wykorzystania. Ich życie to dosłownie kilka dni, po czym trafiają na wysypisko lub do środowiska naturalnego i nie znikają.
Plastik a zrównoważony rozwój marek modowych
Redukowanie zużycia plastiku w modzie jest podstawą w dążeniu do zrównoważonego rozwoju swojej marki.
Zrównoważone marki modowe to oczywiście takie, które racjonalnie gospodarują zasobami naturalnymi i przykładają wagę do tego z jakich materiałów tworzone są ich produkty. Jednak oprócz tego powinny one również pamiętać o sposobie dystrybuowania swoich produktów.
Naszym zdaniem jednym z podstawowych elementów koncepcji zrównoważonej mody jest gospodarka obiegu zamkniętego. Zauważyliśmy, że jednym z największych problemów jest wszechobecny jednorazowy plastik używany w trakcie pakowania produktów i ich transportu. Jest to wyjątkowo funkcjonalny materiał jednak ma negatywny wpływ na środowisko. Ma petrochemiczne pochodzenie, a jego produkcja bazuje na surowcach nieodnawialnych i generuje dużą emisję gazów cieplarnianych. Dodatkowo plastik się nie rozkłada i zostaje w ekosystemie na zawsze.
Jak redukować ilość plastiku w Twojej marce modowej?
Po pierwsze warto wyeliminować tworzywa syntetyczne już w trakcie produkcji ubrań.
Przede wszystkim należy jednak zadbać o zrównoważone opakowania w swojej firmie. Zwrócić uwagę na sposób pakowania gotowych produktów, ich transport i dostawę.
Bardzo często firmy zapominają o procesie dystrybucji, a generuje on dużo niepotrzebnego plastiku. Z naszych obserwacji wynika, że nawet zrównoważone marki modowe bardzo często pakują i wysyłają swoje produkty w plastikowych opakowaniach. Produkcja dobrej jakościowo odzieży, zrobionej jedynie z naturalnych materiałów i tak generuje duże ilości tworzyw sztucznych. Warto postawić na zrównoważone opakowania.
Jakie zrównoważone opakowania sprawdzą się dla twojej marki?
Niestety spora część ekologicznych opakowań na rynku to albo nieświadome wprowadzanie klientów w błąd albo świadomy greenwashing. Jest wiele kryteriów, względem których można oceniać ekologiczne opakowania. Naszym priorytetem jest niezaśmiecanie naszej planety.
Dlatego naszym zdaniem najbardziej ekologiczne i funkcjonalne opakowania kompostowalne to opakowania z biotworzyw. Są one łudząco podobne do zwykłych plastikowych opakowań jednorazowych jednak są stworzone z roślin i ulegają procesowi kompostowania, czyli po zużyciu mogą się rozłożyć do związków organicznych - wody, dwutlenku węgla i biomasy.
W naszej ofercie mamy wiele propozycji w 100% kompostowalnych opakowań, które doskonale sprawdzą się dla marek modowych, które chcą podążać drogą zrównoważonego rozwoju. Są to np. foliopaki, taśmy klejące, folia bąbelkowa czy saszetki produktowe.
Dlaczego warto?
Branża modowa jest u progu jednej z większych transformacji w jej historii. Stałym elementem strategii każdej firmy będzie realizacja celów zrównoważonego rozwoju. Prawda jest taka, że marki będą za niedługo do tego zmuszone.
Po pierwsze prawo staje się coraz bardziej rygorystyczne w tej kwestii. Unia Europejska już w 2018 r. przyjęła tzw. pakiet odpadowy, który jest nowelizacją najważniejszych dyrektyw związanych z rynkiem gospodarowania odpadami.
Po drugie konsumenci mają dość plastiku i cenią marki dążące do zrównoważonego rozwoju. Są coraz bardziej świadomi tego czemu ekologia jest ważna.
-
Niemal jedna trzecia polskich klientów deklaruje, że zaprzestała kupowania określonych marek, ponieważ ich opakowania nie były przyjazne dla środowiska.
-
Aż 39% kupujących doświadczyła złej jakości opakowania podczas zamówień składanych online [1], przy czym 19% z nich po takim zakupie odczuwało nie tylko rozczarowanie, ale także zdenerwowanie.
-
58% Polaków wybiera produkty marek, które wprowadzają rozwiązania zgodne z polityką zrównoważonego rozwoju.
-
Co druga osoba sprawdza, czy proekologiczne obietnice firm pokrywają się z ich faktycznymi działaniami.
-
W Polsce 78% klientów chce wybierać produkty przyjazne dla środowiska nawet jeśli ich cena jest wyższa.
-
Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego polski konsument zużywa średnio ok. 160 kg opakowań rocznie - a Twoje opakowanie jest jednym z nich.
Jeśli chcecie postawić na zrównoważony rozwój waszych firm, to zapraszamy na naszą stronę internetową, gdzie znajdziecie różnorodne, zrównoważone opakowania dla branży modowej.
ŹRÓDŁA
-
DS Smith, Shopper trends unpacked.
-
Deloitte, Climate Sentiment Index.
-
Ellen MacArthur Foundation, "Rethinking business models for a thriving fashion industry".
-
University Institute of Fashion Technology, Textile dyeing industry an environmental hazard, 2012.
-
European Environment Agency, "Textiles in Europe's circular economy".
-
Parlament Europejski, Wpływ produkcji tekstyliów i odpadów tekstylnych na środowisko.